sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Agilityn jatkokurssi #4

Tänään meitä osallistujia oli vain kaksi, joten saatiin erittäin hyvää yksityiskoulutusta! :D Treenattiin Aada kanssa noin puolisen tuntia ja siinä välissä pidettiin muutama hengähdystauko. Oli tehokas treeni tänään, olen tyytyväinen!

Ensimmäisenä suunnattiin Aadan kanssa hyppyharjoituspisteelle. Hyppyesteet oli sijoitettu alla olevan kuvan mukaisesti ympyrämäiseksi (tätä kutsutaan mersun merkiksi). Aloitettiin harjoitus ensin oikealta vasemmalle, eli lähdettin ykkösestä. Näin meni ongelmitta, kunnes tehtiin harjoitus toisin päin, eli aloitettiin kolmosesta ja siirryttiin vasemmalta oikealla. Takeltelua tuli enemmän. Meidän vahvempi puoli oli selkeästi oikea molemmilla. :) Saatiin ohjeeksi harjoitella esimerkiksi lenkillä puun takaakiertoa vasemmalta puolelta, niin saadaan vasenkin puoli vahvemmaksi. Kouluttaja kehui Aadan motoriikkaa ja sanoi, että koirasta huomaa sen päässeen juoksemaan metsässä. Aada hallitsee ja kokoaa kroppansa hyvin.

Seuraavaksi mentiin harjoittelemaan ohjaustekniikkaa, valssia. Radasta kuva alla. Minä aina kauhulla odotan näitä ohjaustekniikkaharjoituksia. Nämä lannistavat minut aina, koska olen näissä ihan älyttömän huono. Vihaan olla huono! Eikä yhtään helpota se, että Aada on niin sairaan nopea. Miulla ei pysy pää ja kroppa mukana, kun Aada on jo pinkaissut kauan sitten ohitseni ja vielä väärältä puolelta. :D Meillä menee aina puolet ajasta hukkaan siinä, kun minä pyörin kuin väkkärä radalla, ja menen sekaisin miten päin minun pitää olla missäkin. Tätäkään hienoa rataharjoitusta ei päästy likimainkaan tehtyä kokonaisuudessaan, koska minä ja minun töhöpää.


Viimeisenä harjoiteltiin pussia ja a-estettä. Pussissa ei tällä kertaa autettu lainkaan, mutta Aada muisti esteen hyvin ja meni läpi muitta mutkitta. Se tykkäsi selkeästi esteestä paljon.

Sen jälkeen tehtiin a-estettä. Alkeiskurssilla harjoiteltiin a-estettä juoksukontaktina (eli koira juoksee esteen yli pysähtymättä), mutta Aada tekee sen ihan reikäpäänä ja minusta se meno näyttää turhan vaaralliselta. Siksi olen päätynyt opettaman Aadalle pysäytyskontaktin a-esteellä (eli koira jää lopussa 2on2off-asentoon, kunnes saa luvan edetä). Toisaalta pysäytys a-esteellä taitaa olla sekin aika raskasta koiralle, joten en tiedä kumpi on pahempi/parempi vaihtoehto.. Näitä asioita voisi pohtia ja spekuloida ikuisuuden.

Kotiläksyksi saatiin semmoinen valssiharjoitus, jota en osaa pukea sanoiksi, joten jätän sen kirjoittamatta. :) Sekä me kyllä harjoitellaan Aadan kanssa sitä puun takaakiertoa vasemmalta puolen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti